Egzamin ustny

 

W części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego oceniana jest kompetencja komunikacyjna. Zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych podczas egzaminu ustnego określają standardy wymagań egzaminacyjnych (szczegółowo przedstawione w Informatorze o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012 zamieszczonym na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: www.cke.edu.pl)

 

Część ustna trwa około 15 minut.  Po wylosowaniu przez siebie zestawu egzaminacyjnyego abslolwent przystępuje do egzaminu (nie przewidziano dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu). Zdający prowadzi rozmowę z egzaminującym, której przysłuchuje się, nie biorąc w niej czynnego udziału, drugi nauczyciel.

 

Egzamin obejmuje 3 zadania (zadania 1 i 3 opatrzone są poleceniami w języku polskim, ponadto w zadaniach 2 i 3 znajduje się materiał ikonograficzny)

 

Ogólna charakterystyka zadań egzaminu ustnego:

 

- Rozmowa wstępna – ok. 2 minut

 

Egzaminujący zadaje zdającemu kilka pytań dotyczących jego życia i zainteresowań. Absolwent nie ma wglądu do tych pytań, znajdują się one jedynie w zestawie dla egzaminującego.

 

- Zadanie 1: Rozmowa z odgrywaniem roli – maksymalnie 3 minuty (w tym ok. 30 sekund na zapoznanie się z

  poleceniem – treścią zadania)

 

Zdający i egzaminujący odgrywają role (sytuacje, w których zdający może się znaleźć w życiu). Zdający musi odnieść się do czterech podpunktów treści zadania i rozwinąć je w zadowalającym stopniu. Należy również właściwie reagować na wypowiedź egzaminującego.

 

- Zadanie 2: Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania – maksymalnie 4 minuty

 

Zadaniem zdającego jest opis ilustracji umieszczonej w zestawie egzaminacyjnym. Należy uwzględnić przedstawione miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności. Następnie zdający odpowiada na 3 pytania zadane przez egzaminującego, które odnoszą się do tematyki ilustracji. Zdający nie ma wglądu do pytań, ponieważ znajdują się one wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Oczekuje się w tym zadaniu stosunkowo rozwiniętych kilkuzdaniowych wypowiedzi.

 

- Zadanie 3: Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania – maksymalnie 5

  minut (w tym ok. 1 minuty na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym)

 

Zadaniem zdającego jest wybór elementu z materiału stymulującego, który wg niego najlepiej spełnia podane w poleceniu warunki oraz uzasadnienie swojego wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów i odpowiedź na dwa pytania zadane przez egzaminującego. Pytania te są związane z tematyką materiału stymulującego i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego (zdający nie ma do nich wglądu). Oczekuje się w tym zadaniu stosunkowo rozwiniętych kilkuzdaniowych wypowiedzi.

 

Ocena egzaminu ustnego:

 

O wynikach egzaminu ustnego decyduje przedmiotowy zespół egzaminacyjny, który przyznaje punkty zgodnie z kryteriami oceniania egzaminu ustnego.

 

Ocena dokonywana jest wg następujących kryteriów:

 

- sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów w każdym zadaniu (więc maksymalnie 18 punktów - 3 zadania

  x 6 punktów)

 

- zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów za całość wypowiedzi

 

- poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów za całość wypowiedzi

 

- wymowa: od 0 do 2 punktów za całość wypowiedzi

 

- płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów za całość wypowiedzi

 

Oceniając sprawność komunikacyjną przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:

 

1) w jakim stopniu zdającemu udało się zrealizować cztery elementy każdego z zadań (czy się do nich odniósł

    oraz czy rozwinął wypowiedź na ich temat). Te cztery elementy to:

 

- w zadaniu 1: omówienie czterech podpunktów podanych w poleceniu 

 

- w zadaniu 2: opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania

 

- w zadaniu 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki przedstawione w poleceniu i uzasadnienie

  tego wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na dwa pytania

  egzaminującego

 

2) czy wypowiedź zdającego jest adekwatna do tematu i kontekstu rozmowy oraz zadanego pytania

 

3) w jakim stopniu wypowiedź zdającego wymagała pomocy ze strony egzaminującego.

 

Oceniając zakres i poprawność struktur leksykalno-gramatycznych przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:

 

1) różnorodność i poprawność użytych struktur

 

2) w jakim stopniu błędy językowe popełnione przez zdającego zakłócają komunikację.

 

Oceniając wymowę i płynność wypowiedzi przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:

 

1) poprawność wymowy (pojedyncze dźwięki, akcent, intonację)

 

2) ogólną płynność wypowiedzi (czy i jak często występują nienaturalne pauzy zakłócające komunikację).

 

Co się stanie, jeśli zdający nie przystąpi do któregoś z zadań?

 

Absolwent, który nie przystąpi do realizacji ktoregoś z trzech zadań egzaminu ustnego może w kategorii zakres i poprawność struktur leksykalno-gramatycznych oraz w kategorii wymowa i płynność wypowiedzi otrzymać następującą określoną maksymalną ilość punktów:

 

2 zrealizowane zadania:

 

za zakres struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 2 pkt

za poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 2 pkt

za wymowę: maks. 2 pkt

za płynność wypowiedzi: maks. 2 pkt.

 

1 zrealizowane zadanie:

 

za zakres struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 1 pkt

za poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 1 pkt

za wymowę: maks. 1 pkt

za płynność wypowiedzi: maks. 1 pkt.

Jak oceniasz nasz artykuł?
pozostałe zakładki:
Egzaminy, zagadnienia:
Zostaw komentarz:
Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.
Komentarze (2)

Myślę, że autorowi chodziło o poprawność wymawiania poszczególnego dźwięku.... czy jest dobry akcent, czy dobrze wymawiasz końcówki i czy ogólnie wyraz jest dobrze wypowiedziany. Intonacja w języku ang jest również ważna, bo jak wiadomo język ang ma swoją melodię, dzięki której native speaker bez problemu odróżni obcokrajowca od osoby pochodzącej z danego kraju.

poprawność wymowy (pojedyncze dźwięki
o co chodzi w tym??