Egzamin ustny
W części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego oceniana jest kompetencja komunikacyjna. Zakres wiadomości i umiejętności sprawdzanych podczas egzaminu ustnego określają standardy wymagań egzaminacyjnych (szczegółowo przedstawione w Informatorze o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012 zamieszczonym na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: www.cke.edu.pl)
Część ustna trwa około 15 minut. Po wylosowaniu przez siebie zestawu egzaminacyjnyego abslolwent przystępuje do egzaminu (nie przewidziano dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu). Zdający prowadzi rozmowę z egzaminującym, której przysłuchuje się, nie biorąc w niej czynnego udziału, drugi nauczyciel.
Egzamin obejmuje 3 zadania (zadania 1 i 3 opatrzone są poleceniami w języku polskim, ponadto w zadaniach 2 i 3 znajduje się materiał ikonograficzny)
Ogólna charakterystyka zadań egzaminu ustnego:
- Rozmowa wstępna – ok. 2 minut
Egzaminujący zadaje zdającemu kilka pytań dotyczących jego życia i zainteresowań. Absolwent nie ma wglądu do tych pytań, znajdują się one jedynie w zestawie dla egzaminującego.
- Zadanie 1: Rozmowa z odgrywaniem roli – maksymalnie 3 minuty (w tym ok. 30 sekund na zapoznanie się z
poleceniem – treścią zadania)
Zdający i egzaminujący odgrywają role (sytuacje, w których zdający może się znaleźć w życiu). Zdający musi odnieść się do czterech podpunktów treści zadania i rozwinąć je w zadowalającym stopniu. Należy również właściwie reagować na wypowiedź egzaminującego.
- Zadanie 2: Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania – maksymalnie 4 minuty
Zadaniem zdającego jest opis ilustracji umieszczonej w zestawie egzaminacyjnym. Należy uwzględnić przedstawione miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności. Następnie zdający odpowiada na 3 pytania zadane przez egzaminującego, które odnoszą się do tematyki ilustracji. Zdający nie ma wglądu do pytań, ponieważ znajdują się one wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Oczekuje się w tym zadaniu stosunkowo rozwiniętych kilkuzdaniowych wypowiedzi.
- Zadanie 3: Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania – maksymalnie 5
minut (w tym ok. 1 minuty na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym)
Zadaniem zdającego jest wybór elementu z materiału stymulującego, który wg niego najlepiej spełnia podane w poleceniu warunki oraz uzasadnienie swojego wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów i odpowiedź na dwa pytania zadane przez egzaminującego. Pytania te są związane z tematyką materiału stymulującego i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego (zdający nie ma do nich wglądu). Oczekuje się w tym zadaniu stosunkowo rozwiniętych kilkuzdaniowych wypowiedzi.
Ocena egzaminu ustnego:
O wynikach egzaminu ustnego decyduje przedmiotowy zespół egzaminacyjny, który przyznaje punkty zgodnie z kryteriami oceniania egzaminu ustnego.
Ocena dokonywana jest wg następujących kryteriów:
- sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów w każdym zadaniu (więc maksymalnie 18 punktów - 3 zadania
x 6 punktów)
- zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów za całość wypowiedzi
- poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów za całość wypowiedzi
- wymowa: od 0 do 2 punktów za całość wypowiedzi
- płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów za całość wypowiedzi
Oceniając sprawność komunikacyjną przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:
1) w jakim stopniu zdającemu udało się zrealizować cztery elementy każdego z zadań (czy się do nich odniósł
oraz czy rozwinął wypowiedź na ich temat). Te cztery elementy to:
- w zadaniu 1: omówienie czterech podpunktów podanych w poleceniu
- w zadaniu 2: opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania
- w zadaniu 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki przedstawione w poleceniu i uzasadnienie
tego wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na dwa pytania
egzaminującego
2) czy wypowiedź zdającego jest adekwatna do tematu i kontekstu rozmowy oraz zadanego pytania
3) w jakim stopniu wypowiedź zdającego wymagała pomocy ze strony egzaminującego.
Oceniając zakres i poprawność struktur leksykalno-gramatycznych przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:
1) różnorodność i poprawność użytych struktur
2) w jakim stopniu błędy językowe popełnione przez zdającego zakłócają komunikację.
Oceniając wymowę i płynność wypowiedzi przedmiotowy zespół egzaminacyjny bierze pod uwagę:
1) poprawność wymowy (pojedyncze dźwięki, akcent, intonację)
2) ogólną płynność wypowiedzi (czy i jak często występują nienaturalne pauzy zakłócające komunikację).
Co się stanie, jeśli zdający nie przystąpi do któregoś z zadań?
Absolwent, który nie przystąpi do realizacji ktoregoś z trzech zadań egzaminu ustnego może w kategorii zakres i poprawność struktur leksykalno-gramatycznych oraz w kategorii wymowa i płynność wypowiedzi otrzymać następującą określoną maksymalną ilość punktów:
2 zrealizowane zadania:
za zakres struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 2 pkt
za poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 2 pkt
za wymowę: maks. 2 pkt
za płynność wypowiedzi: maks. 2 pkt.
1 zrealizowane zadanie:
za zakres struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 1 pkt
za poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: maks. 1 pkt
za wymowę: maks. 1 pkt
za płynność wypowiedzi: maks. 1 pkt.