3. MÓWIENIE:
Po pierwsze: mówienie u mnie w dużej mierze opierało się na "patencie" (tak, jak czytanie). Ale akurat tu patenty przydają się najbardziej. Jak wiesz, mówienie składa się z dwóch rzeczy: briefing i dyskusja. Briefing: masz dokładnie 15 minut na przygotowanie się. wchodzisz na salę, losujesz pytanie, siadasz i czas start. Babka, która Cię pilnuje nie będzie Ci podpowiadać. Nie ma takiego prawa. Jeśli czegoś nie rozumiesz w briefingu, to możesz zapytać komisję, Ale to trochę bez sensu, bo przed komisją masz gadać i nie masz już czasu na przygotowanie się:)
Dalej - w briefingu masz zawsze dwa sugerowane rozwiązania i jedno tzw OTHER. Jeśli wszystko rozumiesz, to staraj się używać tylko tych sugerowanych wariantów. Podobno komisja nie lubi, kiedy ktoś wymyśla własne rozwiązanie, bo to znaczy że nie rozumie treści. Tak nam mówili w szkole i tak też wszyscy u nas robili.
Po drugie: po przeczytaniu treści zawsze wymyślałem sobie jakieś tło do tego: jeśli twoi żołnierze przygotowują się wyjazdu na misję - określ sobie kiedy będzie misja, jeśli testują nową broń - określ kiedy ją dostali, jeśli masz zrobić transport czegoś - określ co to jest i kiedy masz to zrobić. Nie musisz tego mówić dokładnie w intro, ale przyda Ci się kiedy będziesz musiał przygotować wady i zalety każdego "solution".
Po trzecie: Od razu po przeczytaniu treści dzielę czystą kartkę w taki sposób:
U góry: chief of staff mjr John Johnson -> mission November 2019 -> 100 soldiers (czyli, że jestem szefem sztabu, 100 naszych żołnierzy jedzie na misję w grudniu tego roku)
1. ......................................... ( tu wpisuję treść pierwszego wariantu)
+ .............................................
+..............................................
- ..............................................
- ...............................................
2.............................................. (tu wpisuję treść drugiego wariantu)
+ .............................................
+..............................................
- ..............................................
- ...............................................
3. Sum up: np: 1st solution because .......
Dlaczego w ten sposób? Bo briefing traktowany jest jako w pełni zrobiony, jeśli masz po dwie zalety i dwie wady do każdego wariantu. I zakończenie (najlepiej wraz z dodatkowym uzasadnieniem). Nie pytaj mnie o sens - po prostu tak jest. Dlatego ja na kartce zawsze robiłem sobie taki właśnie szkic, żeby go od razu wypełniać. Bo wcześniej (zanim zacząłem sobie tak rozpisywać) zapominałem o DOKŁADNYM rozróżnieniu zalet albo wad. A komisja robi dokładnie to samo na egzaminie: LICZY ilość zalet i wad i po prostu musisz mieć zawsze minimum tyle, ile zaznaczyłem Ci powyżej.
Po czwarte: Czas twoje briefingu to 3- 4 minuty. Niby dużo, ale tak na prawdę mało. Jeśli przekroczysz 4 minuty, to komisja Ci przerwie i koniec. Jeśli przewie Ci np. w czasie kiedy opisujesz zalety drugiego wariantu, to raczej za briefing masz mniej niż 7 puntów, bo nie wyczerpałeś tematu. Dlatego optymalnie jest zrobić tak, że na kartce wpisujesz treść każdej wady i zalety. A dodatkowo JEDNOZDANIOWE rozwinięcie tej treści masz w głowie. Nie twórz więcej niż po dwa zdania do każdej wady/zalety. Fizycznie - nie zdążysz tego przedstawić.
Po piąte: nie wiem, czy znasz kryteria - dam Ci je razem z resztą notatek - ale pamiętaj o jednym - ogólna liczba punktów za biefing (tak samo jest za dyskusję) wynosi max 10. jest bodajże 6 lub 7 aspektów, które są oceniane. Ale ocena końcowa TO NIE JEST ŚREDNIA. To jest najniższa liczba punktów, którą otrzymałeś. Czyli jeśli płynność masz na 8, błędy gramatyczne na 7, cośtam innego na 9, a wyczerpanie tematu na 6 (bo nie wyrobiłeś się w czasie), to globalnie za briefing masz 6 pkt. Więc czas jest ważny i ta metoda opisana powyżej gwarantuje, że w 15 minut jesteś w stanie się do tego dobrze przygotować.
Po szóste - Intro: skup się tak, żeby intro/wstęp trwało 30-40 sekund. Nie możesz też dokładnie powtórzyć treści zadania. Czyli musisz sparafrazować, powiedzieć postawione zadanie innymi słowami. Ogólnie lecisz tak, jak Ci rozpisałem poniżej.
Ja zawsze miałem jeden i ten sam schemat i zawsze działał:
Good morning ladies and gentelman. I am major John Johnson and I am chief of staff in our unit. As you probably know in April 2019 we will organise a special trening for soldiers from our counterpart unit from Germany. I have been tasked to prepare 2 solutions to this problem. Let me start with the first solution which is...............................
This solution has two advantages. Firstly, it is ......... The other advantage is that........ However, this solution has also some disadvantages. The biggest drawback is that...... What is more, it is.......
Let me now move into the second solution which is..... i tak samo jak przy pierwszym. To sum up, I would like to recommend the first solution, becouse (it gives us an oppotunity to increase ours' soldiers skills). If you have any questions do not hesitate to ask them now.