rozprawka

Temat przeniesiony do archwium.
jak właściwie powinna wyglądać rozprawka na nowej maturze rozszerzonej? tzn, ma być teza albo antyteza, czy obie razem, a potem argumenty i przykłady, czy tez kontrargumenty? i ile ma ich być? coś jeszcze? dzięki za odpowiedź.
po co sie bedziesz meczyl olej to!!
Sa 2 sposoby napisania rozprawki w j.ang. Zawsze musza byc argumenty za i przeciw i mozna je ulozyc tak:
-3 argumenty za , potem 3 argumenty przeciw.
albo:
- 1 arg. za, 1 przeciw, 1 za, 1 przeciw, 1 za, 1 przeciw.
Kazdy argument najlepiej w osobnym akapicie i ladnie wprowadzony odpowiednim slownictwem. I oczywiscie na poczatku teza, w zakonczeniu podsumowanie argumentow wraz z wlasna opinia na dany temat.
Pozdrawiam.
no własnie, ale np jak piszemy "for and against essay" to tam najpierw w JEDNYM akapicie są argumenty za, a w następnym argumenty przeciw.... więc jak ma być? każdy argument osobno?
lepiej w jednym / razem za, w kolejnym przeciw. Takie mieszanie sprawia, ze prace źle sie czyta i nie jest przejrzysta.

Pamietac o 'topic sentence' na poczatku. brak TS to juz jakis punkcik mniej.

Jesli jest np ZA, zaczynaj od argumentow przeciw.
no własnei, problem w tym, ze jesli wszystkie argumenty za sa w jednym akapicie i wszystkie przeciw tez w jednym to ucinają punkty na maturze.... taka forma jest poprawna a dają mniej opunktów za kompozycje. Dlaczego?
>no własnei, problem w tym, ze jesli wszystkie argumenty za sa w
>jednym akapicie i wszystkie przeciw tez w jednym to ucinają punkty na
>maturze....

a kto wam takich bzdur naopowiadał??

cytuję fragment zasad oceniania prac maturalnych:

Rozprawka argumentatywna (for and against essay)
.... we wstępie autor okresla temat nie podając swojej opinii. W rozwinięciu W DWÓCH ODRĘBNYCH AKAPITACH przedstawione i omówione sa argumenty za i przeciw problemowi określonemu w temacie - najczęściej w takiej właśnie kolejności, jednak gdy autor sadzi, że argumenty za przewazają, korzystniej jest umieści je tuż przed ostatnim akapitam tak, by prowadziły logicznie do końcowych wniosków.

Nie będę pisała wszystkch wytycznych do oceniania poziomu merytorycznego i kompozycji. ale spokojnie mozna pisac w jednym akapicie.
nie bzdur naopowiadał, tylko taka sytuacja miala miejsce na próbnej maturze.....
moja koleżanka napisała w jednym akapicie i dostała punkt mniej za kompozycję, a ja napisałam w osobnych i miałam maksa.
a dodam że nie chodzę do słabej szkoły....
no chyba, że rozprawka to jest opinion essay i wtedy argumenty za lub przeciw lecą po kolei a w przedostatnim paragrafie opposing viewpoint.
Sama już nie wiem, jak pisać te rozprawke.... :(
w takim razie być może wasz nauczyciel nie jest egzaminatorem i nie wie dokładnie jak się ocenia prace??? Nie ma prawa odjąć jakichkolwiek punktów za zapisanie za i przeciw w dwoch osobnych akapitach.
rozprawka typu opinion essay wymaga przedstawienia konkretnego stanowiska i podania argumentów tylko za lub tylko przeciw a nie takich i takich
a poza tym też uwazam że akapity nie odgrywają tak istotnej roli i można argumenty umieszczać razem lub osobno tak przynajmniej było w companionie
w dwoch repetytoriach maturalnych znalazlam trochę inne informacje na temat wypowiadania własnej opini w podsumowaniu przez piszącego (rozprawka za i przeciw ), mianowicie w jednym bylo napisane, aby osoba pisząca nie pisala konkretnie po ktorej stronie się opowiada( czy jest za czy przeciw) a w drugim pisalo, że mozna napisać swoj wlasny stosunek do sprawy, czy jeste się za czy przeciw.
To jak to w końcu ma być ?;0
I jeszcze jedno...Wiem jakie są kryteria oceniania na rozszerzonej maturze za wypowiedz pisemną, ale "powiedzcie" z własnego doświadczenia czy trudno zdobyć maxa? Czy trzeba miec naprawdę wyrafinowane słownictwo?
Pozdrawiam :P
Ja mam pytanie odnośnie dłuższych form pisemnych na maturze, w szczególności chodzi mi o rozprawkę bo to właśnie zamierzam pisać. Mógłby ktoś mi podać słownictwo potrzebne do dobrego napisania rozprawki, no wiecie takie charakterystyczne zwroty np. at first, last but not least itp oraz co należy zawrzeć w rozprawce, żeby mieć max za bogactwo językowe: okresy warunkowe, mowa zależna, phrasal verbs i co jeszcze?
Z góry dzięki za odpowiedź
To add more information:
also, further, furthemore, apart from this, what is more, in addition, as well as, besides, moreover, in the same way, not only...but also, additionally

To give examples:
for example, for instance, in this case, as follows:, particularly, in particular, specifically, especially, mainly, more precisely, namely, in brief, in short

To state the obvious:
obviously, clearly, naturally, of course, surely, after all

To generalize:
in general, on the whole, as a rule, for the most part, generally speaking, in most cases, usually

To show cause & effect:
because, because of this, thus, accordingly, hence, therefore, in order to, so that, in that case, hence, under those circumstances, as a result, as a consequence, in effect

To contrast:
on the other hand, on the contrary, alternatively, in contrast to, rather, otherwise

To show similarities/to compare:
similarly, in the same way, likewise, just as

To paraphrase:
in other words, that is to say, that is

To show concession:
even though, however, nevertheless, still, yet, while, although, whereas, despite, in spite of

Transition words:
now, with regard to, as, as for, so, it follows that, meanwhile

To conclude:
finally, to conclude, lastly, in conclusion
Dziękuje :* świetna odpowiedź... Sama to napisałaś czy to z jakiejś książki? Jeśli z książki to z jakiej? Podaj proszę tytuł i autora.
Sama sobie uzbierałam przez lata - z różnych książek.

Przypuszczam też, że w pierwszej lepszej książce do writingu albo do jakiegoś egzaminu, na którym wymagany jest essay, znajdziesz coś takiego.
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Pomoc językowa

 »

Pomoc językowa