Ustna, poziom rozszerzony - jak dobrze wypaść? :)

Temat przeniesiony do archwium.
1-30 z 61
poprzednia |
Pytanie skierowane zwłaszcza do tych, którzy egzamin mają już za sobą i uzyskali satysfakcjonujący wynik - aczkolwiek do wypowiadania się zapraszam i innych :) Zwłaszcza egzaminatorów, jeżeli by się tu takowy zaplątał :D

Wiem, jak mniej więcej wygląda egzamin...no właśnie, mniej więcej ;)


Pierwsza część - prezentacja materiału stymulującego + pytania od egzaminatora.

Rozumiem, że wymaga się ode mnie opisania każdego z obrazków i zauważenia, jaki temat je łączy? Jak szczegółowy powinien być opis? Ile na tym etapie powinnam powiedzieć na ten "temat przewodni"? Czy warto "personalizować" (mam na myśli odnoszenie tematu do siebie, przedstawianie własnej opinii)? I wreszcie - czy egzaminator sam mi przerwie i zacznie zadawać pytania? :)

Generalnie chodzi mi o to, co mieści się w kryterium pt. "pełna prezentacja materiału stymulującego" ;)

Co do pytań - z tego co słyszałam, aby odpowiedź została uznana za wyczerpującą, trzeba rzucić przynajmniej dwoma argumentami. Coś jeszcze? :)


Część druga - ok. 3-minutowa prezentacja

Co liczy się najbardziej? Trójdzielna kompozycja + poruszenie 3-4 aspektów +...no właśnie...? ;)))
I znowu - czy egzaminator mi przerwie, czy to ja mam pilnować czasu?


Zdaję sobie sprawę, że zapewne powinnam wiedzieć takie rzeczy, ale...no cóż, nie wiem, a bardzo mi zależy, żeby mieć coś poza tym bardzo mglistym pojęciem, które posiadam teraz. Z góry dziękuję za wszelkie rady :)

Aha - i POWODZENIA wszystkim maturzystom: i tym "rozszerzonym" i "podstawowym"!!! Mam nadzieję, że wszyscy zdobedziecie wyniki, jakich oczekujecie :)
oooooo :) także nie wiem, czy egzaminator może przerwać moją wypowiedź... w sumie, jak miałam ustną na ocenę w szkole, to nauczycielka mi nie przerywała.... ehh ale to trudno powiedzieć, wtedy nie przekroczyłam wymaganego czasu........ Mam nadzieję, że ktoś rozwieje te nasze wątpliwości.. oooo a jeszcze jedno: wchodzę tam, mówię good morning albo good afternoon i co? czekam aż powiedzą, żebym wybrała kopertę, czy sama mam poprosić o te koperty....? a jeszcze jedno: mam na przygotowanie się 15 minut.... z tym wiąże się moja wątpliwość: w sali zegarek będzie czy sama powinnam pilnować tego czasu???
Ja mogę rozwiać tylko jedną wątpliwość - zgodnie ze wskazaniami mojej nauczycielki - dotyczącą prezentacji materiału ;)
Ponoć na poziomie rozszerzonym główną uwagę zwracają na słownictwo i na to, jak dobrze posługujesz się językiem, a nie np. jak szczegółowo opiszesz obrazek. Co więcej - rozdrabnianie się i wchodzenie w szczegóły jest niewskazane! Należy materiał przedstawić pobieżnie, ale "dotknąć" wszystkich jego elementów.
Zgodnie z tym prawidłowa wypowiedź powinna się zawierać np. w takim schemacie:

"Materiał przedstawia kilka obrazków - wielką fabrykę, bardzo stary samochód i ogromne wysypisko na śmieci. Wszystko to związane jest z problemem zanieczyszczenia świata. Zauważamy jeszcze wykres dotyczący wzrostu zanieczyszczenia środowiska w latach 1980-2005, a także wycinek z gazety prawdopodobnie poświęconej ekologii".

Pisałam to w tej chwili z głowy, więc proszę się aż nadto nie sugerować;) Jednak ja zawsze staram się odpowiadać właśnie w podobny sposób - moja nauczycielka ocenia to za sposób poprawny w 100%.

Życzę powodzenia!
>wchodzę tam,
>mówię good morning albo good afternoon i co?

O właśnie, "good morning" ("...afternoon"), czy na tym etapie jeszcze "dzień dobry"? :)

Jeśli chodzi o koperty, to z relacji znajomych (co prawda tych zdająych poziom podstawowy, ale tutaj akurat chyba nie ma to znaczenia ;)), wnioskuję, że egzaminator sam prosi Cię, żebyś wybrała kopertę :)

Co do zegarka - lepiej chyba mieć swój, choćby tak na wszelki wypadek :) Żeby nie być zaskoczonym, kiedy usłyszymy, że czas na przygotowanie już dobiegł końca :)
Dzięki! :)

Z głowy - nie z głowy, bardzo fajnie to opisałaś ;) O coś takiego wlaśnie mi chodziło.
Wystarczy te parę zdań czy bardziej się rozgadywać? :)

>Życzę powodzenia!
Nazwzajem! :)
Bardzo ciekawy temat!

Jak chodzi o koperty to tak - po wejściu egzaminator(bądź ta druga osoba) prosi o wybranie tematu. Co do zegarka - lepiej mieć swój, ja wczoraj przykładowo nie miałem zegara nigdzie w sali :|.. albo był za mną jedynie dla egzaminatorów.

Co do opisywania obrazków, to ja zacząłem opisywać obrazki po kolei, zacząłem od dwóch zdań wstępu i od pierwszego obrazka to mi egzaminator przerwał i zaczał zadawać pytania, tak więc chyba jednak nie powinno się opisywać obrazków. Jednakże, myślę że wiele zależy od egzaminatorów.

Czekam na opinię innych osób! :)
ooo Fredomirek ty tutaj;) jak milo:)

NA PEWNO TRZEBA POWIEDZIEC:
1) o czym jest ten materiał, e.g. This material is about...
2) i z czego się składa, e.g. consists of 3 photos, title etc....

3) Przy opisywaniu obrazków nie należy sie rozdrabniać - to nie jest poziom podstawowy!!!! - należy ogólnie powiedzieć czego dotyczy, co przedstawia bez wgłębiania sie w chmurki kwiatki itp

4) Na prezentację materiału stymulującego ma się ok 3 min, na speech również, jeżeli się przekroczy czas to wtedy przerywają.

5) w prezetacji wybranego tematu są punkty za WIELOASPEKTOWE UJęCIE TEMATU, więc trzeba podać jakieś argumenty za i przeciw ( chociaż jeden) trzeba sie też streścic w czasie bo jak nie bedize 3-częściowej wypowiedzi (wstęp, rozw, zakończenie) to oblecą punkty
egzaminatorzy cię instruują co masz zrobić w języku, w którym zdajesz egzamin.
w praktyce wygląda to tak, że (przynajmniej w moim przypadku) egzaminator nie trzymał się sztywno zegarka i pozwolił mi mowić aż skończę,ale i tak mniej więcej sie wyrobiłam w czasie.przerwał mi tylko raz. Gdy w stymulusie chciałam omówic ostatni element - napis, a on zadał mi do niego pytanie, czyli jakby wyprzedził moją wypowiedź bo i tak miałam o tym mówic
ogólnie miałam bardzo sympatyczna komisję, ale to bylo z hiszpańskiego:)

moja anglistka mówi, ze trzeba dużo mówić, tzn. odpowiadać więcej niz jednym zdaniem w rozmowie, bo nawet jak ci przerwą egzaminatorzy to i tak widzą że wiesz o czym mówisz i masz coś do powiedzenia

ja zdaję jutro ang, macie jakieś zestawy?:)
Fredomirek a jak ci poszedł angielski?:)
Dzięki za rady :)


Jeśli chodzi o zestawy - zajrzyj tutaj: http://www.tematymatura.fora.pl/poziom-rozszerzony-f2.html ;)

A, i powodzenia jutro! Życzę dwudziestki :) Jak już zdasz, to wpadnij się pochwalić :)
>Bardzo ciekawy temat!
Też tak uważam ;D

A ile wyharciłeś z tego angielskiego? 20? :)
ok:) dzieki za zestawy:)
oooooooooo ale żeście się rozpisali... to dooobrze... :] dzięki wszystkim za rady :* przynajmniej wiadomo, że przydałoby się mieć zegarek... hyhy bez kitu, ale bym się wściekła, gdyby nie było zegarka w sali... siedzisz nad tym zestawem, a tu nagle minęło te 15 minut, a ty jesteś pewien, że dopiero 5...... ehhhh to dopiero sytuacja stresująca ;/
>"Materiał przedstawia kilka obrazków - wielką fabrykę, bardzo stary samochód i >ogromne wysypisko na śmieci. Wszystko to związane jest z problemem >zanieczyszczenia świata. Zauważamy jeszcze wykres dotyczący wzrostu >zanieczyszczenia środowiska w latach 1980-2005, a także wycinek z gazety >prawdopodobnie poświęconej ekologii".

ehh to dobrze, że nie musimy tak dokładnie tych obrazków opisywać... :) np. ze widzimy 4 obrazki, na pierwszym to, na drugim tamto itd
looo rany sorki źle mi sie ten genialny tekst skopiowal.........
Ja mam pytanie też z natury tych, na które powinnam znać odpowiedź skoro zdaję ustną maturę za 1,5 tygodnia, ale niestety najnormalniej w świecie nie zdążyłam się zapytać mojej anglistki, bo przed zakończeniem roku bardzo długo mnie nie było, a moja klasa też nieuświadomiona i nie ma od kogo się dowiedzieć:) Chodzi mi o to czy przygotowując się do wypowiedzi mogę robić jakieś krótkie notatki na kartce? Bo obawiam się, że w speechu mogę zapomnieć coś powiedzieć. I jeśli można, to czy tę kartkę i długopis dostanę od komisji czy powinnam miec swoją. Pytania może głupie, ale dla mnie ważne:)
>(...) czy przygotowując się do wypowiedzi mogę robić jakieś krótkie notatki na
>kartce?

Możesz :)

Kartkę, z tego co wiem, dostaniesz od komisji, ale długopis już trzeba mieć wlasny :)
klami sie 20;) Naprawde nie ma sie czym stresowac, na tym egzaminie nie jest wymagane Bog wie co;) Kartke dostajesz i to z pieczatka szkoly;) Dlugopis rzeczywiscie lepiej miec wlasny. Mozesz a nawet powinnas na niej napisac szkic twojej wypowiedzi aby ci bylo latwiej, nie zaciela sie i nie zapomniala o czyms wspomniec. Masz na to 15minut i to naprawde masa czasu. fakt ze ktos w tym samym czasie odpowiada naprawde nie przeszkadza - skupiasz sie na swoim materiale. U nas w szkole kupili budziki takie jak na jajka;) Komisja nastawiala 15min aby bylo wiadomo. Na topik juz nie nastawiala, jakos mocno w tej czesci czasu sie nie kontroluje nigdzie nie jest napisane ma byc dokladnie 3 min, albo ze jak powiesz 4 to ci obetna punkty czy cos. @-3 zdaniowy wstep, 2 argumenty za i przeciw i podsumowanie - to powinno zajac okolo tyle czasu i dokladnym czasem nie ma sie co przejmowac. Wazniejsze jest rozmowa po zaprezentowaniu materialu i topiku. Pelne zdania, ladne slownictwo i nie jednym zdaniem! Rozgadywac tez sie nie ma co;) Mam nadzieje ze troche pomoglam. ycze wszystkim samych 20:)
a mozecie mi powiedziec ile punktow za co sie dostaje, tzn ile jest za material, za speecha a ile za jezyk?
ja jutro mam ustną, jestem pierwsza i to na 8 rano i juz obgryzlam wszystkie paznokcie :(:(:(

jesli chodzi o punkty
za zadanie pierwsze:
prezentacja materiału stymulującego od 0 do 2
interpretowanie, wyrażanie opinii od 0 do 4

zadanie drugie:
prezentacja tematu od 0 do 3
udział w dyskusji,wyrażanie opinii, argumentowanie od 0 do 4

następnie są punkty za:
umiejętnosci językowe zaprezentowane w zadaniach 1. i 2.
od 1 do 7 pkt


:)
>ja jutro mam ustną, jestem pierwsza i to na 8 rano i juz obgryzlam
>wszystkie paznokcie :(:(:(
>

buuu, ja też mam jutro rano ale o 8.30 i dalam sobie lajcik, nawet do książki nie zajrzałam. jak będę umiała - tak odpowiem i świat mi się nie zawali;)

z Tobą też będzie dobrze:) trzymam kciuki:)

pozdrawiam:)
srubeczka17 i iwiona dajcie znać, jak wam poszło ;-)
Ja mam ustny angielski w srode, ale nie obgryzam (jeszcze?) dywanu :P
>iwiona
>Fredomirek a jak ci poszedł angielski?:)

>pierwsza.lepsza
>A ile wyharciłeś z tego angielskiego? 20? :)


No więc ja angielskiego nie miałem jeszcze! :) Angielski mam dopiero 24tego, zdawałem włoski, i poszedł super - 20/20 ^^ :D Życzę wszystkim takich wyników! (i sobie też - z reszty ustnych ;))) )

Dzięki za link do forum z zestawami!:)
Pomyłka, angielski mam 25tego :p 24 - hiszpański ;)
Dziękuję bardzo za odpowiedzi:) Znalazła się jedna taka nieuśmiadomiona na forum:):):) Ufff, ale tak serio to strasznie się boję. Mam nadzieję, że będzie dobrze i czekanie przed salą mnie nie wykończy tak jak na polskim: 2 godziny do wejścia, po wyjściu następne 1,5h czekania na wynik, nie wspominając o kobietach w komisji, które mnie zastrzeliły pierwszym pytaniem, poległam na nim, potem było lepiej, ale i tak mi dały tylko 2/7 za rozmowę i odjęły jeszcze 2 za język i wylądowałam z 13pkt...:( Moja wina, bo pytanie było łatwe, ale ja się aż tak łatwych nie spodziewałam i wiedziałam wszystko poza tym. Na pisemnych też mam źle te najłatwiejsze zadania. Więc ładnie proszę o trzymanie kciuków 24 maja od 12 do 16, żebym się znowu nie wyłożyła na bzdurach i jakoś dała radę zdać na przyzwoity wynik tym razem:)
Dziękuję bardzo za odpowiedzi:) Znalazła się jedna taka nieuśmiadomiona na forum:):):) Ufff, ale tak serio to strasznie się boję. Mam nadzieję, że będzie dobrze i czekanie przed salą mnie nie wykończy tak jak na polskim: 2 godziny do wejścia, po wyjściu następne 1,5h czekania na wynik, nie wspominając o kobietach w komisji, które mnie zastrzeliły pierwszym pytaniem, poległam na nim, potem było lepiej, ale i tak mi dały tylko 2/7 za rozmowę i odjęły jeszcze 2 za język i wylądowałam z 13pkt...:( Moja wina, bo pytanie było łatwe, ale ja się aż tak łatwych nie spodziewałam i wiedziałam wszystko poza tym. Na pisemnych też mam źle te najłatwiejsze zadania. Więc ładnie proszę o trzymanie kciuków 24 maja od 12 do 16, żebym się znowu nie wyłożyła na bzdurach i jakoś dała radę zdać na przyzwoity wynik tym razem:)
>A, i powodzenia jutro! Życzę dwudziestki :) Jak już zdasz, to wpadnij się pochwalić :)
..........
>srubeczka17 i iwiona dajcie znać, jak wam poszło ;-)

własnie wrócilam:) komisja już nie była taka sympatyczna dzisiaj jak na hiszpańskim, ale zdałam:) na maksa:D
ide gdzieś wkleić mój zestaw:D

pozdrawiam:)
noom hyhy idź wkleić iwiona, Łęczna na Ciebie liczy ;D
Gratulujemy Iwona! :D Kolejna wymiataka :))
Temat przeniesiony do archwium.
1-30 z 61
poprzednia |

« 

Pomoc językowa - Sprawdzenie