Jak przygotowywać się, zwłaszcza jak rozwijać swoje słownictwo do matury, to temat bardzo obszerny. Był już poruszany w różnych wątkach tego i innych forów językowych.
Zacznę jednak nie od bezpośredniej odpowiedzi na twoje pytanie czyli jak się uczyć, a tradycyjnie przy pomocy czego się uczyć słownictwa. Oczywiście środki i metody powinny być dopasowane do czasu jaki możemy na tę naukę poświecić. Mam tu na myśli głównie ile tego czasu pozostało nam do egzaminu dojrzałości.
Ja to widzę następująco uczniowie pierwszych klas licealnych i gimnazjów, którzy już poważnie myślą o maturze powinni zacząć naukę słownictwa od programu
Profesor Henry - Słownictwo. 20.000 słówek w nim zawartych można z powodzeniem opanować i utrwalić w ciągu 3 lat. Można to zrobić szybciej, ale pamiętajmy, że do matury trzeba opanować też inne sprawności językowe oraz kilka innych przedmiotów.
Słówka w tym programie ułożone są tematycznie, można też łatwo wybierać interesujące tematy. A zatem jest to też odpowiedź na twoje pytanie. Najlepiej uczyć się tematycznie, przynajmniej korzystając z PH. Inteligentny uczeń znajdzie sposób, żeby równocześnie uczyć się tak jak rozważasz Ty - czasownik, rzeczownik, przymiotnik. Po prostu ucząc się jednego słowa z PH, będzie zastanawiał się czy od tego rzeczownika istnieje przymiotnik, czasownik czy też inna część mowy.
Trochę inaczej widzę to w przypadku uczniów, którzy o maturze zaczynają mysleć dopiero w 3 klasie liceum. Tym radzę skorzystać równocześnie z dwóch sposobów: możliwości jakie dają program SuperMemo i fiszki. Jednak zarówno baza SM jak i fiszki powinny być własne.
Źródłem danych dla nich powinno być
repetytorium maturalne. Ja preferuję
Repetytorium Maturalne Oxfordu i Repetytorium Leksykalne Donaty Olejnik (wydawnictwa PONS/Lektorklett) ale może to być dowolne inne repetytorium.
W repetytorium Oxfordu są dwa rozdziały Word Bank i Functions Bank które zawierają ok. 3.500 słów i zwrotów najbardziej przydatnych na maturze w układzie tematycznym. Proponuję, by równocześnie robić dziennie np. 30 fiszek, nauczyć się tych słówek, a następnie wprowadzać je do bazy SM i rozpocząć wg algorytmu SM cykl powtórek. Tu również można analizować wprowadzane słówka pod względem części mowy, mało tego zarówno w fiszkach, jak i w SM można umieścić jako wyraz hasłowy jedną część wymowy, a jako komentarz pozostałe.
W portalu www.anglista.edu.pl umieściłem kilka lat temu przykładową bazę SM do repetytorium Donaty Olejnik. Jeśli będzie zainteresowanie mogę w sierpniu umieścić podobną bazę i instrukcję jej rozwijania dotyczące repetytorium Oxfordu. Zaznaczam jednak, że będzie ona zawierała tylko 30-50 słówek i szablony różnych elementów.