PROGRAM PRACY
Z UCZNIEM ZDOLNYM
"MY WAY TO SUCCESS"
JĘZYK ANGIELSKI
Opracowała:
Irena Werpuczyńska
Nauczyciel języka angielskiego
WSTĘP:
Nauka języka angielskiego pełni bardzo ważną rolę we współczesnym świecie. Pozwala na umiejętne korzystanie ze światowego przepływu informacji. Język angielski jest najczęściej używanym środkiem komunikacji w europejskim obszarze kulturowym. Ważny jest również kontakt z kulturą i obyczajowością krajów anglojęzycznych, gdyż sprzyja to porozumieniu między narodami i tolerancji wobec różnic kulturowych.
Program pracy z uczniem zdolnym jest adresowany do uczniów, którzy łatwo przyswajają treści nauczania z języka angielskiego, mają dobrą pamięć, aktywnie i systematycznie pracują na zajęciach. Program ten obejmuje uczniów z klas IV i VIII szkoły podstawowej. Program będzie realizowany na zajęciach pozalekcyjnych, na tzw. kółku języka angielskiego. Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie skupią swoją uwagę na rozszerzonych zagadnieniach mających związek tematyczny z materiałem programowym oraz ponadprogramowym danej klasy. Program ten w swoim założeniu uwzględnia przede wszystkim potrzeby i zainteresowania uczniów zdolnych. Uczniowie uzdolnieni zaliczeni do kategorii specjalnych potrzeb edukacyjnych wymagają indywidualizacji kształcenia, wspierania ich rozwoju oraz wdrożenia ich do samodzielnego uczenia się i rozwijania zdolności. Podstawowe strategie w pracy z uczniem zdolnym polegają na wzbogacaniu programów i przyspieszaniu tempa kształcenia. Program pozwoli uczniom rozwinąć zainteresowania i zdolności językowe. Realizacja przedstawionych celów wyzwoli i utrwali postawę twórczą ucznia, wyrobi poczucie odpowiedzialności, systematyczności, potrzebę poprawnego i płynnego wypowiadania się w języku angielskim. Program stwarza możliwość kształtowania osobowości młodego uzdolnionego człowieka i dalszego rozszerzania jego horyzontów myślowych.
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
• rozwijanie zdolności poznawczych,
• rozwijanie tendencji do stałego zwiększania posiadanego zasobu wiedzy,
• korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy,
• wdrażanie do procesu samokształceniowego,
• nauka stawiania, realizowania i oceniania własnych celów edukacyjnych,
• kształtowanie umiejętności organizowania pracy, odpowiedzialności za powierzone zadania i ogólny wynik pracy.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
• wzbogacenie zasobu słownictwa, zwrotów i znajomości struktur gramatycznych,
• rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem zapewniających komunikację językową w sytuacjach życia codziennego,
• podniesienie kompetencji umiejętności językowych czyli mówienia, pisania, czytania oraz słuchania,
• rozwój świadomości językowej,
• motywowanie uczniów do systematycznego pogłębiania wiedzy,
• rozwijanie ciekawości poznawczej oraz aktywności intelektualnej uczniów,
• przygotowywanie uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach (szkolnych, międzyszkolnych, ogólnopolskich)
• poszerzanie wiedzy na temat kultury krajów anglojęzycznych.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
• przydzielanie uczniom zdolnym trudniejszych zadań podczas pracy grupowej lub indywidualnej,
• umożliwienie udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
• stwarzanie uczniom zdolnym sytuacji wyboru zadań, ćwiczeń o większej skali trudności lub prac dodatkowych,
• przydzielanie uczniom zdolnym specjalnych ról: asystenta, lidera itp.,
• zachęcanie do czytania publikacji, oglądania angielsko-języcznych programów telewizyjnych, słuchania audycji radiowych w języku angielskim,
• stopniowe zwiększanie wymagań,
• samodzielne poznawanie przez ucznia nowego materiału,
• udział uczniów zdolnych w konkursach językowych,
• samodzielne układanie zadań, ćwiczeń, łamigłówek, krzyżówek, rebusów, zagadek,
• wdrażanie do samodzielności, systematyczności,
• pomoc w zdobywaniu materiałów do samodzielnej pracy ( książki, płyty CD, programy komputerowe, filmy itp.),
• umożliwienie pracy innymi technikami np. przez Internet,
• danie uczniowi możliwości dzielenia się swoimi osiągnięciami z kolegami np. w gazetce szkolnej, ściennej, podczas uroczystości, konkursów,
• organizowanie konkursów przedmiotowych z uwzględnieniem pomysłów uczniów zdolnych,
• współpraca z rodzicami, pedagogizacja rodziców na temat pracy w domu z uczniem zdolnym,
• zaangażowanie uczniów zdolnych do promocji szkoły,
• tworzenie odpowiedniej atmosfery, w której uczeń będzie doceniany i szanowany,
• kształtowanie u ucznia wiary we własne siły i umiejętności,
• uaktywnianie ucznia,
• obserwacja rozwoju uzdolnień ucznia,
• stworzenie odpowiednich warunków do pracy indywidualnej,
• umożliwienie przejawiania inicjatywy.
METODY PRACY:
• zabawy, gry dydaktyczne w języku angielskim,
• drama, inscenizacja
• praca z użyciem komputera,
• projekty,
• dyskusje dydaktyczne w języku angielskim.
FORMY PRACY:
• grupowa ,
• indywidualna,
• w parach.
EWALUACJA CELÓW:
• obserwacje,
• rozmowy z rodzicami i uczniami,
• analiza wyników uczniów.
TREŚCI NAUCZANIA:
SŁOWNICTWO:
• części ciała
• ubrania
• rodzina
• zwierzęta
• jedzenie
• dom
• szkoła
• sport
• zdrowie
• miasto
• wakacje
• pogoda
• świat dookoła nas
• transport
• zakupy
• składanie próśb
• pozdrowienia
• wyrażenia czasowe
• zajęcia w czasie wolnym
GRAMATYKA:
• to be
• Present Simple
• Present Continuous
• liczba pojedyncza, mnoga rzeczownika
• forma dzierżawcza rzeczownika
• przymiotniki
• stopniowanie przymiotników
• przedimki: a, an, the
• zaimki: osobowe, przymiotne, dopełnieniowe
• wyrazy pytające: who, which, how old….
• There is / there are
• this, that, these, those
• tryb rozkazujący
• some, any, a lot of, much, many,…
• zaimki dzierżawcze
• Past Simple
• Past Continuous
• Present Perfect
• Future Simple
• czasowniki modalne: must, musn`t, have to, would, shall
• przysłówki czasu, częstotliwości, sposobu
• zdania warunkowe
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1) Człowiek; Udzielanie informacji.
2) Miejsce zamieszkania; Present simple
3) Edukacja; Wyrażanie opinii i upodobań.
4) Praca; Present continuous
5) Próbny arkusz egzaminacyjny nr 1
6) Życie prywatne; Zapraszanie i składanie życzeń.
7) Żywienie; Past Simple
8) Zakupy i usługi; Składanie propozycji i udzielanie porad.
9) Podróżowanie i turystyka; Past continuous
10) Próbny arkusz egzaminacyjny nr 2
11) Kultura; Wyrażanie nakazów i zakazów.
12) Sport; Present perfect
13) Zdrowie; Pytanie o pozwolenie i wyrażanie prośby.
14) Nauka i technika; Future Simple
15) Próbny arkusz egzaminacyjny nr 3
16) Świat przyrody; Sposoby zwracania się do rozmówcy (scenki sytuacyjne).
17) Życie społeczne; Present continuous do wyrażenia przyszłych planów.
18) Rozumienie ze słuchu – wybór wielokrotny.
19) Rozumienie ze słuchu – dobieranie, uzupełnianie luk.
20) Próbny arkusz egzaminacyjny nr 4
21) Znajomość funkcji językowych – dobieranie (zadania z nagraniem).
22) Znajomość funkcji językowych – uzupełnianie luk (mini dialogi, z podanymi wyrazami).
23) Rozumienie tekstów pisanych – dobieranie zdań do luk w tekście, dobieranie tekstów do zdań.
24) Znajomość środków językowych – uzupełnianie luk (opis zdjęcia), układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych.
BIBLIOGRAFIA:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej
2. Program nauczania języka angielskiego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej. Melanie Ellis, Anna Rak.
Oxford University Press
3. Hanna Komorowska, 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa
4. Hanna Komorowska, 1999. O programach prawie wszystko. WSiP: Warszawa
5. Egzamin gimnazjalny. Testy Angielski. 2009. Edgard: Warszawa
6. Repetytorium gimnazjalisty. Język angielski. 2013.GREG: Kraków
7. Teraz egzamin ósmoklasisty. Język angielski.2017. Nowa Era. Warszawa