Czy jest jakis sposob na nauczenie sie transkrypcji?

Temat przeniesiony do archwium.
Poznalismy na wymowie dwie samogloski; i: oraz i
Miałam już test i czeka mnie kolejny (z trwnskrypcji) musialismy napisac wyrazy podane w ksiazce
Mam się uczyc tych 300 slowek fonetycznie na pamiec?! To awykonalne, czy moze zle sie ucze i jest na to sposob?
a nie widzisz zadnych zaleznosci miedzy pisownia a wymowa?
Czasaki widzę czasami nie, ale są też takie kropki i linie pionowe i nie wiem co one znaczą, nikt mi nie powiedzial o co chodzi a mam je umiec
Nie mialam wszystkiego i nie rozrozniam e pisanego tak a do gory nogami i tak samo jest z wieloma innymi, apostrow na gorze to akcent a ten na dole?
sa ksiazki i materialy w internecie
Nie wiem po co mi w takim razie cwiczeniowiec skoro mam sie nauczyc sama
a prosilas o wyjasnienia, np. na dyzurze cwiczeniowca?
Bylam na nim i czytalam tekst i boje sie wiecej tam chodzic :(
ja nigdy nie mialem tego typu cwiczen, ale praca ze slownikami przez lata daje mozliwosci obeznania sie z tradycyjna transkrypcja fonetyczna

kreska pionowa (|) to miejsce, ktore jest podzielnikiem miedzy czlonami z roznymi mozliwymi wymowami danego wyrazu
kropka (.) to podzielnik sylab
myslnik (-) zastepuje poprzedni badz nastepny czlon wyrazu
krotka kreska u gory (ˈ) to akcent nadrzedny; u dolu (ˌ) to akcent podrzedny

na slowie 'agora' to widac tak:
ˈæg.ə.r|ə, -ɒr|.ə, ˌæg.əˈr|ɑː

czyli mozna czytac to slowo na 3 sposoby:
ˈæg.ə.rə
ˈæg.ɒr.ə
ˌæg.əˈrɑː
Hm, nie sądzę, abyś miała się uczyć tylu słówek na pamięć. U nas na ćwiczeniach (podczas testów) były rozdane słowniki z zapisem fonetycznym. Oczywiście nie było czasu na sprawdzanie wszystkich słówek, ale przede wszystkim tych, co do których transkrypcji nie jesteśmy pewni (lub nie mamy pojęcia).

Generalnie podejrzewam, że umiesz wypowiadać angielskie słówka, prawda? Na przykład, gdy napiszę "bird" to wiesz, że po brytyjsku czyta się je jako /bɜ:d/ (bo "r" jest nieme, więc znika i jednocześnie pojawia się tzw. długie schwa - chociaż jeśli nikt Ci tego nie wytłumaczył to pewnie nie do końca wiesz, o co mi chodzi).

Szczerze mówiąc to trudno mi pojąć, że nauczyciel mógł tego nie wytłumaczyć. Przecież to podstawa do opanowania transkrypcji fonetycznej. W takim razie musisz polegać na literaturze, tj. wypożycz książki na ten temat (nauczyciel powinien podać różne tytuły na początku roku - jeśli nie to zapytaj jakie poleca). Osobiście mogę polecić "English Phonetics and Phonology" Peter'a Roach'a, ale nie jestem pewna na 100% czy pomoże w transkrypcji, bo przerabiałam to na tyle dawno, że zdążyłam zapomnieć z czego się głównie uczyłam :D

Piszesz, że nie wiesz co to są te kropki i kreski. Kropki, jak np. tutaj: "i:" albo "a:" oznaczają, że samogłoska jest wydłużona, tzw. "long vowel". Tutaj masz symbole według IPA (International Phonetic Alphabet): https://www.londonschool.com/language-talk/language-tips/phonetic-alphabet/

Kreski zwykle oznaczają pauzę. Jedna kreska to "krótsza" pauza, którą zrobiłabyś normalnie w trakcie wypowiadania dłuższego zdania, aby wziąć oddech. Dwie kreski to "dłuższa" pauza, czyli zwykle oznacza koniec całej wypowiedzi. Natomiast nie sugerowałabym się totalnie moją odpowiedzią, bo zbyt dobrze tych zasad nie pamiętam.

To odwrócone "e", o którym wspomniałaś to tzw. "(short) schwa". Każdy symbol ma swoją nazwę, np. to takie połączone "a" z "e" to tzw. "ash" (występuje np. w słowie "apple" - /ˈæpəl/ - o, zresztą "schwa" też tutaj masz). A te takie apostrofy, małe przecinki (jak w powyższym przykładzie) nad niektórymi literami oznaczają akcent.

Jeżeli nie chcesz już prosić nauczyciela to być może są znajomi, którzy mogliby Ci pomóc? Nie bój się prosić o pomoc, bo to kwestia Twojej oceny z testu.
Temat przeniesiony do archwium.

 »

Pomoc językowa