Program SuperMemo istnieje na naszym rynku od prawie 20 lat. Na konkursy na najlepszą bazę SM, które kiedyśprowadził miesięcznik Bajtek zgłoszno kilkaset baz. Ponad 200 z nich znalazło się w wydanym na dwóch CD pakiecie SuperMemo Mega Mix. To o czymś świadczy.
Jesli chodzi o sam proces nauki, jest bardzo skuteczny. Ma tylko jedną wadę - skutkuje tylko wtedy, gdy korzysta z niego człowiek inteligentny.
Chodzi o to, że gdy ktoś nie ma wcześniej opanowanej pewnej "bazy" słownictwa, gdy każde pytanie przynosi słowo lub wyrażenie całkowicie nowe, gdy jedyną oceną może byc tylko 0 lub jeden (bardzo źle lub źle), to nauka z SM traci sens. Słyszę w tej chciwli jak "grzmią z oburzenia" pracownicy SuperMemo Worldu, do których się nie zaliczam. Jednak nie odżegnuję sie od współpracy. Rzeczywiście byłem betatesterem wersji SuperMemo 99, próbowałem współpracy z testowaniem baz Easy English. Jestem betatesterem sysytemu SuperMemo online. Niezależnie od tego zgłaszam każdy zauważony w czasie swojej pracy błąd do firmy, dzieki czemu kolejne wydania są tych błędów pozbawione.
Wracając do głównego wątku. Jeśli ktoś na każde pytanie SM daje odpowiedź bardzo źle, to znaczy, że powinien zmienić bazę, lub nauczyć się przedtem tych słówek. Powinien przed przystąpieniem do nauki przejrzeć 10, 20 czy też 30 nowych słówek w trybie redakcyjnym, nauczyc sie ich i dopiero potem wrócić do nauki z ocenami. Może też bedąc w trybie nauki oceniać nie znajomość znaczenia danego słowa czy wyrażenia, tylko łatwość nauczenia sie go. Pisałem w innym wątku o tym, że zamiast oceniać znajomość znaczenia słowa można ocenić za którym razem udało nam się je wymówić.
Tylko idiota ocenia na bardzo źle słowo, które widzi i słyszy po raz pierwszy. Do pierwszej oceny danego wyrażenia są stopnie 3, 4 i 5. 0, 1 i 2 są przewidziane dla kolejnych powtórek i to tych dalszych.
To co Ty robisz jest irracjonalne. Bawisz się w wielokrotną zmianę oceny tego samego wyrażenia i daty powtórki jaką program wyznacza. Wyciągasz z tej operacji irracjonalne wnioski. Możliwość takiej reoceny została wprowadzona z myśla o ludzich, którzy pracujś szybko, chaotycznie i często mylą im się klawisze. Ale nawet w tym przypadku lepiej jest nie zmieniać oceny samodzielnie, tylko poprawić się na etapie powtórek w tym samym dniu.
Zastosowana w programie SuperMemo metoda optymalizacji powtórek zainspirowała producentów innych programów do szukania podobnych rozwiązań. Stąd mamy metodę "Rewise" w programach Langmastera i nienazwaną metodę powtórek w programach 'Profesor"
Wydawnictwa Edgard. Mogę się zgodzić z użytkownikami tych programów, którzy wyżej ocenią, zawarte w nich metody, choć sam wyżej cenię SuperMemo, ale byłem też betatesterem prawie wszystkich (od drugiej) wersji Profesora Henryego i znam z doświadczenia pakiety Langmastera.
Twoja metoda oceny algorytmu SM do złudzenia przypomina angdotkę 0 studencie "naukowcu" który ocenia zdolnosci chłeł.
Student umieścił na tace pchłę i powiedział skacz. Pchła skoczyła.
Student wyrwał jej jedną nóżkę i powiedział skacz. Pchła skoczyła.
Student wyrwał jej drugą nóżkę i powiedział skacz. Pchła skoczyła.
Student wyrwał jej trzecia nóżkę i powiedział skacz. Pchła skoczyła.
Gdy wyrwał jej czwartą nóżkę i powiedział skacz, pchła nie skoczyła.
Student napisał swój wniosek "PO WYRWANIU CZTERECH NÓŻEK PCHŁA GŁUCHNIE".
I to by było na tyle.