Mikrokurs pisania makra
Edytor tekstów stanowi podstawowe narzędzie pracy tłumacza pisemnego. Dzięki wykorzystaniu opcji makra można przyspieszyć i zautomatyzować część pracy związanej z edycją tekstu.
Makra umożliwiają m.in. automatyczne zmiany wielkości tekstu, rodzaju czcionki, ustawiania właściwości strony oraz wiele innych procesów - wszystko przy pomocy ustalonej kombinacji klawiszy.
Makro - opcja m.in. w programach Microsoft Office umożliwiająca tworzenie i zapamiętywanie własnych sekwencji działań w celu automatyzacji pracy.
Tworzenie makra
Z menu górnego należy wybrać opcję Narzędzia a następnie Makro / Zarejestruj nowe makro
W aktywnym formularzu ustalamy:
- nazwę makra (musi składać się z jednego wyrazu)
- przypisujemy skrót klawiaturowy (możemy to zrobić po kliknięciu na ikonkę klawiatury, ustawieniu kursora w polu "naciśnij nowy klawisz skrótu" oraz naciśnięciu wybranej kombinacji klawiszy).
Makro można przypisać do pojedynczego dokumentu lub wszystkich otwieranych na danym komputerze (w takim przypadku należy wybrać opcję "przechowaj makro we wszystkich dokumentach (normal.dot)".
Po ustaleniu skrótu klawiaturowego uruchamia się program rejestrujący. Naszym zadaniem jest wykonanie wszystkich czynności, jakie chcemy umieścić w skrypcie, po czym wybranie przycisku STOP lub polecenia z menu górnego: Narzędzia / Makro / Zatrzymaj rejestrowanie.
Uruchamianie makra
Po zapisaniu skryptu możemy uruchomić polecenie, używając wcześniej ustalonej kombinacji klawiszy lub wybierając polecenie z belki menu: Narzędzia / Makro / Makra / Uruchom.
Edytowanie i usuwanie makra
Makro można poprawić i zmienić w edytorze języka Microsoft Visual Basic, lecz wymaga to znajomości poleceń tekstowych programu. Można również usunąć zbędne makro i zarejestrować je ponownie (menu: Narzędzia / Makro / Makra / Usuń).