USTAWA:
Kwalifikacje nauczycieli języków obcych
Kwalifikacje tej grupy nauczycieli określone zostały w § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. (Dz. U. Nr 155 poz. 1288 z póź. zm.). Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem kwalifikacje do nauczania języków obcych posiada osoba legitymująca się dyplomem ukończenia:
studiów magisterskich na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne,
studiów wyższych zawodowych na kierunku filologia w zakresie danego języka obcego lub w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego i posiada przygotowanie pedagogiczne,
studiów magisterskich lub wyższych zawodowych ukończonych w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy i posiada przygotowanie pedagogiczne,
nauczycielskiego kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu,
studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku/specjalności i świadectwem państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II uzyskanego przed Państwową Komisją Egzaminacyjną powołaną na podstawie zarządzenia Nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 1990 r. w sprawie egzaminów państwowych z języków obcych (Dz. Urz. MEN Nr 7 poz. 44),
studiów magisterskich lub wyższych zawodowych na dowolnym kierunku/specjalności i świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne,
osoby, które ukończyły wyższe studia magisterskie lub wyższe studia zawodowe, inne aniżeli odpowiednia filologia obca, w celu potwierdzenia kwalifikacji do nauczania języka angielskiego winny legitymować się jednym z poniżej wymienionych świadectw potwierdzających zaawansowaną lub biegłą znajomość języka:
Certificate in Advanced English (CAE), Cambridge University, ocena A, B lub C,
TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem 213 - 250 pkt - dawne 55[tel]pkt z testu, najmniej 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE, i najmniej 50 pkt z egzaminu ustnego TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
Certificate of Proficiency in English (CPE), Cambridge University, ocena A, B lub C,
TOEFL - Test of English as a Foreign Language (z wynikiem powyżej 250 pkt, dawne 600 pkt z testu, co najmniej 5 pkt z pracy pisemnej - TWE i powyżej 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
oraz świadectwem ukończenia studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego metodyczno - pedagogicznego z zakresu nauczania języka angielskiego.
W przypadku języka niemieckiego jedno z niżej wymienionych świadectw potwierdzających zaawansowaną lub biegłą znajomość języka niemieckiego:
Das Kleine Deutsche Sprachdiplom (KDS) - Goethe Institut,
Die Zentrale Oberstufenprüfung (DZO), Goethe Institut, i najmniej 50 pkt z egzaminu ustnego TSE), Educational Testing Service, Princeton, USA,
Das Grosse Deutsche Sprachdiplom (GDS), Goethe Institut,
oraz świadectwem ukończenia studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego metodyczno - pedagogicznego z zakresu nauczania języka niemieckiego.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie, jak również i przepisy wcześniejsze nie przewidywały możliwości uzyskania kwalifikacji do nauczania języka obcego poprzez ukończenie studiów podyplomowych, fakultatywnych lub kursów specjalnych.
Gdańsk, dnia 16 lutego 2005 r.