Monika Chilewicz, British Council
21 sie 2003
Spróbuję wyjaśnić to tak, jak mi tłumaczyli ci, co ten wykres zaprojektowali.
Otóż po pierwsze nie ma problemu z tym, ze jest więcej pasków/pól niż przymiotników, bo przymiotniki nie odpowiadają tu ocenom od A do E, są raczej punktami orientacyjnymi. I tak jeśli ktoś ma wyraz Reading poniżej Weak, to znaczy, że jego praca jest słabsza niż Weak; analogicznie jeśli ktoś ma Reading powyżej Excellent, to znaczy, ze praca jest więcej niż Exceptional.
Po drugie, bardzo ważna jest pozycja nazwy części egzaminu na wykresie - może ona być pośrodku pola, czy też bliżej jego dolnej bądź górnej granicy. Łatwiej to zrozumieć, oglądając kilka różnych Statement of Results, ponieważ wtedy widać, że nawet jeśli Reading znajduje się pomiędzy Borderline i Good, może on być umiejscowiony na różnych poziomach w ramach tego samego pola.
Generalnie zasada jest taka, ze Statement of Results ma dawać orientacyjne pojęcie o tym, jak poszły poszczególne części. Nie jest więc możliwe, aby za pomocą tego wykresu ocenić, że kandydatowi zbrakło 1% do wyższej oceny, choć spotkałam się już i z taką opinią.
Mam nadzieję, że coś wyjaśniłam, a jeśli nie, proszę pytać, spróbuję od nowa :)
Pozdrawiam,
Monika Chilewicz