Jak określić główną myśl tekstu na maturze?

Temat przeniesiony do archwium.
Macie jakieś rady? Bo do tekstu długiego jest zawsze 5 pytań i z 4 nie mam zwykle problemów, ale ostatnim jest czasem pytanie podaj ogólną myśl tekstu... I tu zaczynają się schody, gdyż często jest tak że waham się między dwoma lub trzema odpowiedziami i czasem się trafi a czasem nie....

Nie mam w ogóle pomysłów jak się do tego zabrać, czy szukac jakis związków, podobieństw czy czegos innego...

Bo jak próbuje ogolnie to zwykle źle zaznaczam... Macie jakieś rady, pomysły?
It's a general question which cannot be clearly answered without an example. You should try to focus on the text and to find out its main idea. It might be helpful to look for some specific phrases or to read other questions carefully as they usually refer to the most important information.
edytowany przez karo151: 15 sty 2011
A w polskim tekście jak odnajdujesz główną myśl? Z angielskim tekstem jest tak samo.
Niestety w języku polskim takze nie zawsze potrafię ją określić... Ale moze macie jednak jakieś dokładne rady?

Bo na przykład z uzupełnianiem luk w tekście radzę sobie tak że wypisuje obok luki odpowiedzi a,b,c,d,e i skreślam te, które zupełnie nie pasują, zostaje jedna lub dwie i wybieram tę bardziej pasującą do kontekstu.
Cytat: a93
Niestety w języku polskim takze nie zawsze potrafię ją określić....

Czyli nie potrafisz powiedzieć O CZYM jest paragraf i jaka jest jego główna mysl?

Zadanie:
Które zdanie w poniższym paragrafie jest główną myslą?

The rain forest is home to many creatures. Monkeys, toucans and macaws live in the rain forest. Blue Morpho butterflies and anteaters also live in the rain forest

This text is about animals, which live in the rain forests.

Ale ten akurat przykład jest prosty.. Ja mam problemy z tekstami, które zabierają np. całą stronę a4 i są wieloaspektowe.

Ostatnio na przykład czytałam opowiadanie kobiety prawdopodobnie z Afryki, która wróciła z podróży z Europy i mówiła ona jakimś dzieciom o cywilizowanym świecie. I te dzieci bardzo się dziwiły słysząc np. o komputerach, jak one działają itd.

I zaznaczyłam, że „ludzie z krajów 3-ego świata nie rozumieją technologii”, a odpowiedź poprawna to „ludziom ciężko uwierzyć w rzeczy, których nie widzieli na własne oczy”.

Tak więc różnica nie jest jakaś ogromna, ale właśnie w maturze rozszerzonej trzeba wyłapywać takie niuanse...
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Nauka języka