szyk wyrazów po subject i verb

Temat przeniesiony do archwium.
Mam pytanie dotyczące szyku w zdaniu. Na początku wiadomo, jest:

subject + verb + object

ale jaka kolejność jest później? Można jeszcze przyjąć że WHERE jest przed WHEN i WHY na końcu. Ale gdzie jest część zdania odpowiadająca na pytanie HOW? Znalazłem dwie różne wersje:

1) HOW WHERE ( FREQUENCY )* WHEN WHY
2) WHERE WHEN HOW WHY

*chodzi o adverbs of frequency pisane na końcu zdania jak every day, 3 times a week itp ( a nie przed czasownikiem)

jako przykład do wersji pierwszej jest:

Tom swims enthusiastically in the pool every morning before dawn to keep in shape

Do wersji drugiej:

The bus hit the tree with great force


I jak by się to przekładało się na zdanie:

He went to school by bus in the morning. - zawsze mi się wydawało, że takie zdanie powinno tak wyglądać, ale teraz już nie wiem.

jaki jest właściwy szyk wyrazów w zdaniu po podmiocie i czasowniku głównym?
how na początku

w drugim porzykladzie jest tylko okolicznik sposobu, nie ma where ani when
Dzieki:) a co ze zdaniem: He went to school by bus in the morning? jest poprawne?

"by bus" nie jest określeniem sposobu? ( how did he go to school in the morning? ) Dlaczego jest po okoliczniku miejsca?
edytowany przez fox1111: 04 maj 2012
Cytat: fox1111
Dzieki:) a co ze zdaniem: He went to school by bus in the morning? jest poprawne?
Dlaczego jest po okoliczniku miejsca?

to wynika z właściwqości czasownika 'go' (i innych tzw. czasowników ruchu), które wymagają podania miejsca docelowego.
Cytat: fox1111
He went to school by bus in the morning. - zawsze mi się wydawało, że takie zdanie powinno tak wyglądać....

I dobrze ci sie wydawało. Okoliczniki sposobu typu "BY bus" sa specyficzne bo okreslaja pośrednika.
Dla przykładu :
"He walked slowly to school..." lub ewentualnie "He walked to school slowly..." ale ZAWSZE "He went to school by bus"
Innym zwrotem, który stosuje sie do tej reguły choc nie oznacza pośrednika jest np. "on foot"
edytowany przez argazedon: 04 maj 2012
he slowly walked to school też jest ok
Generalnie chodzi tu chyba o przysłówki regularne "-ly" w odróżnieniu do reszty. Ale nie pamietam już tak dokładniej - może inni sprecyzują.
o ile pamiętam how-where-when odnosi sie przede wszystkim do prepositional phrases.

Jeśli chodzi o same time adjuncts to relatywnie szyk by wygladał tak ( by default)
How long →how often→when ( duration, frequency and position )

W twoim pierwszym zdaniu jest tylko ‘frequency’, tak ( every morning before dawn),
manner adjunct ‘enthusiastically’ jest tutaj tam gdzie ma być bo ‘swim’ jest nieprzechodnie a dalej tego ‘manner’ nie można dac bo będzie za daleko.
Jeśli sprobujemy przerobic to zdanie w celach szkoleniowych z powyzsza szykiem i dodac ‘time duration i time position to byśmy np. mieli :

Tom swims enthusiastically [manner] in the pool [place] for 20 minutes[duration] every morning before dawn[frequency] in January[time position] to keep in shape.

Zdanie naturalnie sie nie nadaje ze wzgledow stylistycznych bo ‘to keep in shape ‘ jest za daleko musielibyśmy zrobic ‘fronting’ i dac go na poczatek:
To keep in shape, Tom swims enthusiastically in the pool for 20 minutes every morning before dawn.

Ogolny szyk w kategoriach głownych adjuncts jest normalnie taki ( chociaż nie zawsze musi być taki) :
respect - process - space - time – contingency

Tom swims enthusiastically [process adjunct- manner] in the pool [space adjunct-place] every morning before dawn[time adjunct- frequency] to keep in shape [contingency adjunct-reason]

To byly tylko ogolny zarys.
>o ile pamiętam how-where-when odnosi sie przede wszystkim do prepositional phrases

In the lower unit , yes , but not necessarily always so.
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Pomoc językowa - Sprawdzenie

 »

Pomoc językowa