pomocy ;)

Temat przeniesiony do archwium.
Mam takie pytania odnośnie gramatyki:
1)Przyimki : Czy jak chcę powiedzieć np. w kinie mówię : at the cinema czy in cinema? bo słyszałam rózne wersje i nie wiem czy obie są poprawne, czy to od czegoś zależy. I ogólnie at i in generalnie znaczą "w" więc skąd mam wiedzieć kiedy co użyć?
2)Czy aby powiedzieć zdanie np.: "Pracuję tu od dziesięciu lat", mogę użyć i czasu Present Perfect i Present Perfect Continuos? Czyli I've worked here from ten years albo I've been working here for ten years?
Z góry dziękuję za pomoc :)
#2 poniewaz wyszczegolniasz czas trwania bedzie Pres. Perf. Cont.
fui_eu: czyli "i've lived here for 30 years" jest niepoprawnym zdaniem?
>1)Przyimki : Czy jak chcę powiedzieć np. w kinie mówię : at the cinema
>czy in cinema? bo słyszałam rózne wersje i nie wiem czy obie są
>poprawne, czy to od czegoś zależy. I ogólnie at i in generalnie znaczą
>"w" więc skąd mam wiedzieć kiedy co użyć?

musisz sobie uzmyslowic, ze w jezyku angielskim przyimki mowia nam troche wiecej, niz w j.polskim
in the cinema - bedzie zawsze oznaczalo zamknieta przestrzen budynku (czyli w srodku)
at the cinema - to obszar nie tylko w srodku budynku, ale rowniez i przed nim

uzywajac 'at' zamiast 'in' przekazujesz informacje nie o samym budynku, jako obiekcie, ale o miejscu spotkania

porownaj: in the airport (building) vs at the airport
przeczytalam to dzisiaj:

http://ifenglishthenlogic.blogspot.com/2010/08/in-and-at.html
@Pakk, moze zle sie wyrazilem: use the Present Perfect Progressive to emphasise the duration.
>2)Czy aby powiedzieć zdanie np.: "Pracuję tu od dziesięciu lat", mogę
>użyć i czasu Present Perfect i Present Perfect Continuos? Czyli I've
>worked here from ten years albo I've been working here for ten years?

w obu wypadkach bedzie 'for'
a czas uzyty moze byc i ten, i tamten
There’s almost unnoticeable difference here but there is, I think.