Procesy zapamiętywania, zapominania i utrwalania

Temat przeniesiony do archwium.
Procesy zapamiętywania, zapominania - algorytmy zapamiętywania, zapominania i SuperMemo.

Metoda i program SuperMemo powstały na podstawie badań nad procesami zapamiętywania i zapominania dlatego przy ich omawianiu warto zastanowić się również nad właściwościami naszej pamięci. Pamięć to zdolność rejestrowania i przechowywania pewnych zdarzeń zewnętrznych. Mogą nimi być odczucia bólu, hałasu i najróżniejsze obrazy. Elementy hałasu i obrazów składają się na dźwięki i zapisy języków. Są to słowa, wyrażenia i zdania, tworzące teksty, które chcemy i musimy zapamiętywać. Jest wiele rodzajów pamięci, ale dla naszych potrzeb interesujące są tylko dwa z nich: pamięć krótkotrwała i pamięć długotrwała.

Pamięć krótkotrwała służy do rejestrowania i przechowywania informacji nowych, z które spotykamy po raz pierwszy. Czas ich przechowywania jest dość krótki. Ogólnie można powiedzieć, ze informacje te są przechowywane do “następnego razu” (do następnej lekcji, następnego testu, do egzaminu lub do kolejnej sesji SuperMemo).

Proces ich zapominania zaczyna się natychmiast po ich zapamiętaniu. Przypomina to trochę wywoływanie zdjęcia zrobionego analogowym aparatem, bez procesu utrwalania obraz ginie.

Pamięć długotrwała służy do przechowywania zarejestrowanych w pamięci krótkotrwałej informacji w okresie dużo dłuższym. Te informacje też są zapominane, ale dużo wolniej.

Przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej odbywa się poprzez powtórki, czyli sprawdzanie ich i w razie potrzeby ponowne rejestrowanie.

Rejestrowanie nowych informacji w pamięci krótkotrwałej nazywamy ich ZAPAMIĘTYWANIEM, przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej nazywamy ich UTRWALANIEM.

Czas przechowywania informacji w każdej z tych pamięci nie jest stały i zależy od wielu czynników, m.in. od indywidualnych zdolności, stopnia zainteresowania danymi informacjami, ich wagi i stopnia wytrenowania intelektualnego studenta.

Jak wspomniałem wyżej, przenoszenie informacji z jednej do drugiej pamięci odbywa się poprzez powtórki, warto wiec się zastanowić nad harmonogramem powtórek. Najprostszy taki harmonogram podaje za Martyną Jacenko na swym blogu (http://www.besmart.pl/2007/09/szybka-nauka-slowek-czyli-min-dlaczego-tak-lubie-program-profesor-slownictwo-50/#comment-4053) BeSmart:

1 godzina po nauce
1 dzień
1 tydzień
1 miesiąc
6 miesięcy

Z pewnością jest to bardzo dobry harmonogram, ale sprawdza się głównie przy nauce dłuższych tekstów takich jak rozdziały podręczników, referaty naukowe czy artykuły prasowe. Nie jestem jednak pewien czy ktokolwiek go stosuje. Jakoś trudno mi uwierzyć, żeby uczeń gimnazjum i liceum pracował z kalendarzem, nie wierzę też, by uczniowie powtarzali przerobiony materiał po godzinie.

Algorytm ten ma jednak pewną wadę, nie bardzo nadaje się do nauki języków, zwłaszcza słówek. Przecież na każdej liście słówek znajdują się słówka o różnym stopniu trudności, tzw. słówka międzynarodowe, słówka podobne do polskich, słówka znane z powodu zainteresowań studenta.

Studenci na ogół uczą się głównie do egzaminu stosując metodę “Zakuć – Zdać – Zapić – Zapomnieć”.

Dwadzieścia kilka lat temu nie chciał się pogodzić z taką metodą nauki student biologii uniwersytetu poznańskiego Piotr Woźniak, który pod kierunkiem profesora Gorzelańczyka rozpoczął badania nad procesami zapamiętywania i zapominania informacji. Dzięki tym badaniom powstały metoda optymalizacji powtórek (nazwana metodą SuperMemo) i program SuperMemo.

Metoda optymalizacji powtórek wykorzystuje dwie właściwości pamięci DŁUGOTRWAŁEJ:

każda powtórka pozwala przechowywać informację dłużej od poprzedniej;
najskuteczniejsze są powtórki wykonywane w okresie zapominania, to znaczy “dopiero zapomniane” lub “właśnie zapominane”.

W metodzie SuperMemo każde słowo (wyrażenie, zdanie) ma WŁASNY HARMONOGRAM POWTÓREK, to czyni tę metodę tak skuteczną. Student nie musi sporządzać żadnych harmonogramów, wystarczy, że codziennie poświęci trochę czasu na pracę z programem SuperMemo.

Program SuperMemo jest trenażerem pamięci długotrwałej i jako taki nie ma zakodowanego algorytmu zapamiętywania.

Powtarzam ŻADNA WERSJA PROGRAMU SUPERMEMO NIE MA ZAKODOWANEJ WERSJI ZAPAMIĘTYWANIA.

Najlepszą i najskuteczniejszą wersją zapamiętywania jest tworzenie własnej bazy. Użytkownik czytając książkę lub rozdział podręcznika wybiera nieznane słowa, sprawdza je w słowniku, wybiera najbardziej właściwe znaczenie i wprowadza do bazy. Później w procesie nauki może pozytywnie ocenić 5[tel]% swoich odpowiedzi. To pozwala na ustalenie optymalnego cyklu powtórek.

W ten właśnie sposób powstały najlepsze komercyjne bazy SuperMemo:

- 40-tysięczna baza Piotra Woźniaka - Advanced English;
- 3-tysięczna baza Krzysztofa Biedalaka - Basic English;
- 2,6-tysięczna baza - English Grammar (jej autorką była studentka anglistyki);
- 40-tysięczna baza Piotra Cajzy - Vocabulary English.

Drugą metodą, również bardzo skuteczną, zapamiętywania w programie SuperMemo jest równoległe korzystanie z podręczników, na pdstawie których dane bazy powstały. Dotyczy to szczególnie baz:

- Angielski w 3 miesiące;
- First/Next Steps to English;
- Angielski? No problem!;
- Rozmówki angielskie w miesiąc.

Jakkolwiek napisałem wyżej, że program SuperMemo nie ma zakodowanego algorytmu zapamiętywania, to muszę napisać też, że ma w sobie narzędzie, które pozwala na opracowanie takiego algorytmu dla poszczególnych baz.

Najlepiej zaprojektowany ten algorytm został w bazach First/Next Steps to English, najsłabiej w Angielski? No problem! Plus. W bazach pakietu Extreme English niestety nie ma go.

Pomimo występowania tego algorytmu w wyżej wymienionych bazach zalecam korzystanie w procesie nauki z dołączonych do nich podręczników.
Dzięki za ciekawy opis...Ale powiedź teraz nam jaka jest różnica w tym wszystkim między MSM i SM UX...??
ŻADNA WERSJA PROGRAMU SUPERMEMO NIE MA ZAKODOWANEJ WERSJI ZAPAMIĘTYWANIA.


No dobrze, to co to jest to "zapamiętywanie" z SupermMemo. Ja do tej pory myślałam, ze to system odpowiednio rozplanowanych powtórek. Bo niby co innego? A teraz piszesz, że żadne SM "nie ma zakodowanego algorytmu zapamiętywania".

Prawdę mówiąc to co napisałeś jest trochę niejasne i dziwne. Czym niby jest SuperMemo, jak nie "algorytmem zapamiętywania" - systemem odpowiednio zaprogramowanych powtórek, które ułatwiają zapamiętanie materiału...
Ach już chyba rozumiem o co Ci chodziło. Ten dziwny podział na zapamiętywanie i utrwalania...
Może takie są oficjalne, naukowe definicje tych terminów, ale dla większości uczenie się czegoś tak, aby pamiętać długo to po prostu zapamiętywanie...
Wiele osób, także młodzi programiści z "SuperMemo Worldu", utożsamia procesy Zapamiętywania z "nauką na długo" (zapamiętywanie + utrwalanie).
Jestem pewien, że 99% użytkowników programu SuperMemo i tego forum nazwałoby nauczyciela, który zaczyna lekcję od przepytywania uczniów z nieprzerobionego materiału, nazwałoby idiotą. A tak właśnie działa SM w niektórych bazach (bez modułu zapamiętywania). Nie krytykuje tych baz, materiał w nich zawarty jest bardzo przydatny, ale głównie dla inteligentnych użytkowników. Ci mniej inteligentni zazwyczaj krytykują program i zwykle szybko rezygnują z niego.
To co to jest ten 'moduł zapamiętywania'? Jak to w praktyce wygląda i czym się różni od normalnych prezentacji i powtórek materiału, które są we wszystkich bazach SM.
Moduł zapamiętywania jest małym 'podprogramikiem, który ma nauczyć Cię słówek i wyrażeń, które za chwilę będziesz włączał/a do cyklu nauki w programie SM. Program SM od pierwszej chwili zadaje Ci pytania z materiału, który masz prawo nie znać. I musisz się ich nauczyć, musisz je zapamiętać po raz pierwszy.

Jest on opracowany w bazach "Angielski w 3 miesiące", "Szybki kurs angielskiego", "First/The Next Steps to English" i 'Rozmówki angielskie w miesiąc". Polega na tym, że każda sekcja (4 do 6 słówek) jest na początku wyświetlana jako lista tych słówek, których możesz się uczyć wielokrotnie słuchając i czytając całą listę, możesz też odsłuchiwać poszczególne słówka. Dzięki temu na zadawane przez SM pytania możesz odpowiadać prawidłowo, a oceniać jakość odpowiedzi np. jakość swojej wymowy.

Najlepiej opracowany jest ten algorytm w bazie "First/The Next Steps to English", najsłabiej w "Angielski! No problem! Plus".

Bazy Sm bez tego algorytmu nie uczą, tylko nie pozwalają zapomnieć ponieważ sam program SuperMemo jako taki, działa w obszarze pamięci długotrwałej.
Myślę, że wyolbrzymiasz rolę tego "modułu zapamiętywania", i że nie ma on wielkiego znaczenia, gdyż SM tak czy inaczej wyznacza pierwsze powtórki wyrazów po około 2-3 dniach bez względu na to jaka odpowiedź została udzielona. Dopiero następne powtórki są wyznaczane w oparciu o odpowiedzi studenta. Zatem ta pierwsza seria prezentacji wyrazów to właśnie coś jak ten "moduł zapamiętywania", który opisujesz.
bejotka - gdzie można zaoptrzyć się w te wszystkie bazy sm, o których wspominasz?
W sklepie....www.supermemo.pl
Księgarnia PWN ma spory wybór

www.pwn.pl
40-tysięczna baza Piotra Cajzy - Vocabulary English.

Co to jest za baza? Nigdy o niej wcześniej nie słyszałam. Jest gdzieś dostępna bo nie przypominam sobie, żeby była w ofercie na www.supermemo.pl?
dzięki za odpowiedź ;)
Jest to baza pisana dla SuperMemo 6.76 (wersja DOSowa. Później została przerobiona do wersji SM7. Była Wydana tylko w pakiecie SuperMemo MIX, który zawierał ponad 20 baz bardzo różnych jesli chodzi o dziedziny, była tam również baza ucząca pisać alfabetem Morse-a. Niestety pakiet ten został wycofany z oferty.
Masz prawo tak myśleć. Ale jeśli skorzystasz z tego modułu, to po dwóch, trzech dniach SM wyznaczy bardziej odległe terminy powtórek. O to przecież chodzi. Trochę inaczej pomyślany jest "moduł zapamiętywania" w programach Profesor Henry i Naukotyk, ale są.
Bardzo proszę Bejotkę o pomoc. Przepraszam że umieszczam tutaj. Ale jestem nowy na forum i nie wiem czy i jak można wysyłać prywatne wiadomości.
Liczę na twoją pomoc. Jest dla mnie ważna bo wiem że doskonale znasz się w tej materii.
https://www.ang.pl/Moj_Plan_nauki_jak_go_udoskonalic_Prosze_o_Pomoc_69601.html
Temat przeniesiony do archwium.

« 

Programy do nauki języków