Matura — Zakres środków gramatycznych

podstawa programowa przejrzysta wersja: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-obcy-nowozytny

Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2022/2023, dostępny na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, podaje między innymi zakres środków gramatycznych i struktur leksykalno-gramatycznych, których znajomość jest wymagana na poziomie podstawowym i rozszerzonym egzaminu.

Oczywiście znajomość środków gramatyczno-leksykalnych będzie niezbędna nie tylko do wykonania zadań w arkuszu pt. Znajomość środków językowych, ale jest to wiedza niezbędna również do zrozumienia tekstu słuchanego czy pisanego, a także do realizacji zadań w arkuszu z wypowiedzią pisemną.

Egzamin podstawowy w latach 2022/2023 i 2023/2024 wymagał będzie znajomości języka na poziomie B1 (w przypadku zadań receptywnych, czyli rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu pisanego będzie to nawet poziom B1+), a nie — jak dotychczas — zaledwie A2. Na maturze rozszerzonej trzeba się będzie wykazać odpowiednio znajomością języka obcego na poziomie B2 i B2+, podczas gdy dotąd był to poziom B2 w odniesieniu do wszystkich arkuszy. Zakres wymaganych środków językowych, mimo takiej zmiany jakościowej, pozostaje bez większych różnic w porównaniu z maturą 2015 r.

Należy zwrócić uwagę, że w częściach egzaminu o charakterze receptywnym, czyli w arkuszach z tekstami na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstu do przeczytania mogą pojawić się także środki, które nie zostały uwzględnione w tej liście. Ich znajomość nie będzie jednak warunkiem do poprawnego rozwiązania zadań.

W arkuszu poświęconym znajomości środków językowych około 30-40% zadań będą stanowiły zadania otwarte, a w nich będzie wymagana pełna poprawność ortograficzna i gramatyczna.

"Pewnym (choć pozornym) utrudnieniem podstawy programowej jest brak „listy” struktur
gramatycznych, a być może nawet „listy” słówek, które powinny być nauczane w każdym
z wariantów dokumentu. Brak ten wynika nie tylko z faktu, że podstawa programowa jest
wspólna dla wszystkich języków, ale również z tego, że taka „lista” w szczególności
„lista” słówek nie byłaby w stanie odpowiadać potrzebom tak wielu różnych
kontekstów, w których nauczany jest język obcy, oraz ograniczałaby kreatywność
twórców materiałów edukacyjnych i nauczycieli. Jedyne odstępstwo od powyższej zasady
czynione jest w przypadku tych wariantów podstawy programowej, dla których
przewidziany jest egzamin maturalny (III.1.P = III.BS2.1, III.1.R, III.DJ), a lista struktur
zawarta jest we właściwym informatorze o danym egzaminie.

Zostaw komentarz:
Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.