ocenianie

CDN

Z prezentacji EGISu:

"Aby zdać egzamin maturalny uczeń musi otrzymać:
co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej,
co najmniej 30% punktów z części pisemnej egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (w przypadku języków obcych
nowożytnych
na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym).
UWAGA!
Obowiązek zdania (tj. zdobycia co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania) egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym zostanie wprowadzony od 2025 r."

kto ocenia egzamin maturalny

Część ustna egzaminu maturalnego oceniana jest przez członków zespołu przedmiotowego. Aktywny udział w rozmowie z uczniem bierze tylko jedna osoba z zespołu, druga przysłuchuje się przebiegowi egzaminu.

Część pisemna egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym oceniana jest przez zewnętrznych egzaminatorów, którzy pracują w zespołach w Okręgowych Komisjach Egzaminacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną.

jednolite kryteria i zasady oceny egzaminu maturalnego

Egzaminatorzy zewnętrzni oceniają arkusze ze szkół z innych województw i nie mają dostępu do danych uczniów, których prace sprawdzają. Ponadto, wspólne wytyczne dotyczące zasad i sposobu oceniania zadań w poszczególnych arkuszach egzaminu pozwalają na jak najbardziej obiektywną i rzetelną ocenę prac uczniów. Dzięki jednolitym zasadom, prace uczniów z Warszawy będą oceniane dokładnie tak samo jak prace ich rówieśników z Zakopanego, Szczecina, Pyskowic czy Augustowa.

Egzaminatorzy kierują się wskazówkami zawartymi w Informatorze maturalnym dla danego przedmiotu, opracowanym przez zespół ekspertów i udostępnionym na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Kryteria i zasady oceniania są więc jawne — każda osoba, która będzie przystępowała do egzaminu maturalnego może wcześniej zapoznać się z elementami, które brane są pod uwagę przy np. ocenie zadań otwartych oraz wypowiedzi w formie pisemnej. Informator dokładnie określa sposób rozdziału punktów według przyjętych kategorii oceniania.

zasady i kryteria oceniania części ustnej

Wypowiedź ustna podczas egzaminu maturalnego od 2023 r. ma być oceniana według poniższych kryteriów:

  • za sprawność komunikacyjną: 0-6 punktów.
    Sprawność komunikacyjna jest oceniana osobno dla każdego zadania, zatem maksymalnie można w tej kategorii uzyskać 18 punktów za egzamin.

    Oceniając sprawność komunikacyjną, egzaminujący przy każdym zadaniu biorą pod uwagę cztery elementy. Zdający powinien się odnieść do każdego z tych elementów oraz w każdym rozwinąć wypowiedź.
    Dla zadania 1 są to cztery elementy podane w poleceniu.
    Dla zadania 2 są to: opis ilustracji oraz odpowiedzi na trzy pytania.
    Dla zadania 3 są to: wybór ilustracji, która spełnia warunki podane w poleceniu wraz z uzasadnieniem, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych ilustracji oraz odpowiedzi na dwa pytania.

  • za zakres użytych środków leksykalno-gramatycznych (ocena dotyczy całej wypowiedzi): 0-4 punktów
  • za poprawność środków leksykalno-gramatycznych (ocena dotyczy całej wypowiedzi): 0-4 punktów
    Oceniając zakres i poprawność środków leksykalno-gramatycznych, egzaminujący mają na uwadze ich różnorodność i poprawne użycie oraz wpływ błędów na komunikację
  • za wymowę (ocena dotyczy całej wypowiedzi): 0-2 punktów
  • za płynność wypowiedzi (ocena dotyczy całej wypowiedzi): 0-2 punktów
    Oceniając wymowę i płynność wypowiedzi, egzaminujący kierują się poprawnością wymowy w zakresie pojedynczych dźwięków, akcentowania, intonacji i ogólnej płynności.

Maksymalnie za cały egzamin ustny można zatem zdobyć 30 punktów.

Szczegółowe kryteria oceniania wypowiedzi ustnych przedstawiono w Informatorze o egzaminie maturalnym na stronach 11-13. W Informatorze można też zapoznać się z przykładowymi zestawami egzaminacyjnymi.

zasady i kryteria oceniania zadań otwartych w części pisemnej

Zadania otwarte, które sprawdzają rozumienie ze słuchu czy rozumienie tekstu pisanego, zawsze wzbudzają sporo emocji wśród zdających. Zazwyczaj sprawiają większą trudność niż wybór jednej z kilku podanych możliwości (jak to ma miejsce w zadaniach zamkniętych). Kłopotliwym aspektem jest wymóg poprawności zapisu, bo nie wystarczy zrozumieć tekst — trzeba jeszcze odpowiedź zapisać tak, żeby to zrozumienie udowodnić. Jakie kryteria oceniania zadań otwartych przyjęto dla egzaminu maturalnego od roku szkolnego 2022/2023?

Jeżeli chodzi o zadania na rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu pisanego, udzielona przez zdającego odpowiedź musi być przede wszystkim zgodna z poleceniem i komunikatywna dla odbiorcy. Jeśli lukę należy wypełnić wyrazem o wysokiej frekwencji w języku angielskim, wymaga się pełnej poprawności zapisu. Informator maturalny za przykład podaje tu odpowiedź good job. Wystarczy że zdający zrobi błąd w jednym z tych wyrazów, np. poda odpowiedź good jop lub god job, a odpowiedź nie zostanie zaliczona jako poprawna. Uczniowie, którzy przystępują do egzaminu na poziomie podstawowym, czyli B1+/B2, powinni znać poprawny zapis słów z niższych poziomów zaawansowania. Odpowiedź dyskwalifikują błędy, które zmieniają znaczenie wyrazu, zakłócają precyzję, logikę, spójność przekazu. Zdający nie dostanie punktów za odpowiedź w przypadku, gdy udzieli dwóch odpowiedzi — nawet gdy jedna z nich jest poprawna — lub do poprawnej odpowiedzi doda elementy niezgodne z tekstem. Co oczywiste, nie będą zaliczone odpowiedzi w języku innym niż język, którego dotyczy egzamin.

W przypadku błędów w zapisie słów o niskiej frekwencji, dopuszcza się błędy językowe i/lub ortograficzne, o ile nie wpływają one negatywnie na komunikację, a cała odpowiedź wskazuje, że zdający zrozumiał tekst.

Dla zadań otwartych, które sprawdzają znajomość środków językowych, takiego ustępstwa nie przewidziano. Wymagana jest tu pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna.

zasady i kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej

Zewnętrzni egzaminatorzy, którzy o ceniają wypowiedź pisemną na poziomie podstawowym przyznają punkty według następujących kryteriów:

  • treść: 0-5 pkt
    Ocena uwzględnia, ile podpunktów polecenia zrealizował zdający, tzn. do ilu się odniósł w wypowiedzi i ile rozwinął w wystarczającym stopniu.
  • spójność i logika wypowiedzi: 0-2 pkt
    Punktacja w tej kategorii zależy od tego, czy wypowiedź jest klarowna w obrębie zdań i akapitów i czy poszczególne jej części są ze sobą logicznie powiązane. Jeżeli wypowiedź zawiera 1-2 zdania, które zaburzają komunikatywność, przyznaje się 1 punkt, a jeżeli niejasnych fragmentów jest więcej, wypowiedź otrzymuje 0 punktów.
  • zakres środków językowych: 0-3 pkt
    Oceniania się zróżnicowanie środków leksykalnych i struktur gramatycznych, przy czym za szeroki zakres uważa się środki leksykalno-gramatyczne na poziomie B1+ lub wyżej, natomiast bardzo ograniczony zakres środków rozumie się jako środki na poziomie znacznie poniżej B1+.
  • poprawność środków językowych: 0-2 pkt
    Egzaminujący oceniają tekst pod kątem błędów gramatycznych, leksyklanych i ortograficznych oraz tego, w jaki sposób wpływają one na komunikatywność wypowiedzi.

Udział tego zadania w wyniku sumarycznym egzaminu to 20%.

Szczegółowe omówienie kryteriów oceny wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym można znaleźć na str. 20-23 Informatora maturalnego wydanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Egzaminatorzy zewnętrzni przyznają punkty za wypowiedź pisemną na egzaminie maturalnym z języka obcego na poziomie rozszerzonym według następujących kryteriów:

  • Zgodność z poleceniem: 0-5 pkt
    Ocena uwzględnia elementy treści i formy zrealizowane w wypowiedzi oraz jakość ich realizacji.
    Warto zwrócić uwagę, że wypowiedź w innej formie niż wskazana w temacie, we wszystkich elementach formy otrzyma 0 punktów.
  • spójność i logika wypowiedzi: 0-2 pkt
    Punktacja w tej kategorii zależy od tego, czy wypowiedź jest klarowna w obrębie zdań i akapitów i czy poszczególne jej części są ze sobą logicznie powiązane. Jeżeli wypowiedź zawiera dłuższy fragment (np. 1 dłuższe zdanie lub 2-3 krótsze zdania), który zaburzają komunikatywność, przyznaje się 1 punkt, a jeżeli niejasnych fragmentów jest więcej, wypowiedź w tym zakresie otrzymuje 0 punktów.
  • zakres środków językowych: 0-3 pkt
    Oceniania się zróżnicowanie oraz precyzję środków leksykalnych i struktur gramatycznych, przy czym za szeroki zakres uważa się środki leksykalno-gramatyczne na poziomie B2+ lub wyżej, natomiast bardzo ograniczony zakres środków rozumie się jako środki na poziomie znacznie poniżej B2+.
  • poprawność środków językowych: 0-3 pkt
    Egzaminujący oceniają tekst pod kątem błędów gramatycznych, leksyklanych, ortograficznych i interpunkcyjnych. Przede wszystkim rolę odgywa liczebność błędów, natomiast w przypadku wątpliwości o zakwalifikowaniu pracy na niższy lub wyższy poziom czynnikiem decydującym jest waga błędów oraz to, jak wpływają one na komunikatywność wypowiedzi.

Szczegółowe omówienie kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej na poziomie rozszerzonym można znaleźć w Informatorze maturalnym na stronach 24-30.

W określonych przypadkach egzaminujący mogą ocenić wypowiedź pisemną na 0 punktów w każdej kategorii. Dotyczy to prac, które mieszczą się przynajmniej w jednym z poniższych warunków:

  • nieczytelna
  • całkowicie niezgodna z poleceniem lub tematem
  • niekomunikatywna dla odbiorcy
  • odtworzona z podręcznika lub innego źródła

Stwierdzenie podczas egzaminu lub podczas sprawdzania pracy, że została ona napisana niesamodzielnie jest powodem do unieważnienia części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu.

Zostaw komentarz:
Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.